Przeglądając ostatnio stronę internetową Boeinga zauważyłem, że w obecnym 2012 roku firma ta, jak i ich "dziecko" - model 737 serii Next Generation - obchodzi małą rocznicę. Otóż 15 lat temu, 31 lipca 1997 roku z lotniska w Rentom, w powietrze wzbił się po raz pierwszy Boeing 737-800. W ten sposób rozpoczęło się podniebne życie najpopularniejszego samolotu pasażerskiego w historii Boeinga.
Zacznijmy jednak od małej dawki historii. Żywot modelu 737 rozpoczął się o wiele wcześniej, bo w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Po ogromnym sukcesie starszego "brata" - Boeinga 727 - w 1964 roku rozpoczęto pracę nad nowym wąskokadłubowym samolotem komunikacyjnym, dedykowanym do krótko i średniodystansowych tras. W założeniu miał być bardziej ekonomiczny od starszego modelu, dlatego też zastosowano dwa silniki, zamiast trzech. Jednakże nowy model bazował, aż w 60% na swoim poprzedniku.
Pierwszy nowy Boeing 737 serii -100 został przekazany z pierwszeństwem Lufthansie w 1967 roku.
Rok później - w 1968 roku - zadebiutował trochę większy od swojego poprzednika, model 737-200. Mógł zabrać na pokład w zależności od konfiguracji od 97 do 136 pasażerów.
W roku 1981 jednocześnie w liniach Southwest i USAir pojawił się Boeing 737-300, który wraz z wersją -400 i -500 zaliczany jest do serii "Classic". "Czterysetka" swój pierwszy rejs wykonała w 1988 roku, zaś najmniejszy "Classic" zadebiutował w 1990 roku. Samolotów w wersjach -300, -400, -500 dostarczono w 1998 sztuk, z czego większość nadal jest w użytku.
Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na niebie pojawił się silny europejski konkurent - ultranowoczesny jak na tamte czasy - Airbus A320. Boeing chcąc utrzymać się na rynku, musiał szybko odpowiedzieć i tak w 1991 roku zapowiedział rozpoczęcie programu Next Generation, dzięki któremu popularny 737 otrzymał drugą młodość, gdyż nowe modele Boeinga 737 -600, -700, -800 i -900 są w dużej mierze całkowicie nowymi konstrukcjami. Pierwszymi zauważalnymi zmianami w porównaniu do serii "Classic" są nowe, dłuższe skrzydła o powierzchni większej o 25%, większe o 30% zbiorniki paliwa, oraz Winglety - charakterystyczne skrzydełka, ustawione po kątem na końcach skrzydeł. To rozwiązanie pozwala zredukować opór indukowany co sprawia, że samolot w powietrzu jest stabilniejszy i spala mniej paliwa. Poważnym modyfikacją uległa także kabina pilotów, w którym stare analogowe zegary zastąpiono dużymi monitorami.
I tak w ramach projektu Next Generation w liniach lotniczych w 1998 roku pojawiła się nowe modele Boeinga 737 (-600, -700 i -800), a pierwszym odbiorcą był Hapag-Lloyd Flug, dzisiaj noszące nazwę TUIfly.
Przyjrzyjmy się najpopularniejszemu modelowi Boeinga, serii -800. Jest to prawie największy model 737, większy od niego jest tylko "dziewiećsetka", która zadebiutowała 11 lat temu. Nasz jubilat ma 39,5 metra długości, 37.5 metra rozpiętości, a statecznik pionowy sięga 12.5 metra. Maksymalna masa startowa (MTOW) wynosi 79 ton. Dzięki dwóm silnikom CFM 56-7B27, samolot może lecieć z prędkością do 876 km/h na pułapie do 12 500 metrów. Do zbiorników można zatankować 26 tyś. litrów paliwa, co przy optymalnych warunkach zapewnia mu zasięg do 5665 kilometrów. W najpopularniejszej konfiguracji zabiera na pokład 189 pasażerów. Największym europejskim użytkownikiem Boeinga 737-800 są irlandzkie linie lotnicze Ryanair. Ich flota liczy 294 maszyn.
Według firmy Boeing, co 2 sekundy gdzieś na świecie startuje albo ląduje jakiś 737, a w powietrzu jest zawsze około 1700 Boeingów 737 różnych wersji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz